Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2008

Killer που έγιναν...σίριαλ


Της ΕΛΕΩΝΟΡΑΣ ΟΡΦΑΝΙΔΟΥ

«Μου αρέσει να σκοτώνω ανθρώπους γιατί έχει πλάκα. Είναι καλύτερο κι από το κυνήγι, γιατί ο άνθρωπος είναι το πιο επικίνδυνο ζώο απ' όλα». Zodiac, 31 Ιουλίου 1969

Η πραγματικότητα κάνει την φαντασία να ωχριά, όταν τα αστυνομικά χρονικά καταγράφουν την φρίκη που σκόρπισαν άνθρωποι σαν τον Zodiac, τον τελευταίο κινηματογραφικό ήρωα του Ντέιβιντ Φίντσερ. Οσο τρομακτικός κι αν ήταν ο Τζον Ντο, του «Se7en», υπήρχε η «κινηματογραφική παρηγορία», ότι η φρίκη αυτή γεννήθηκε και πέθανε πάνω στο σελιλόιντ. Οπως και ο Χάνιμπαλ Λέκτερ της «Σιωπής των αμνών», ή ο Μάικλ Μάγερς του «Χάλογουιν» ή ο Τζέισον του «Παρασκευή και 13»!Στην κόκκινη γωνία του ρινγκ, όμως, υπήρχαν πάντοτε πραγματικοί χασάπηδες, σαν τον Τζακ τον Αντεροβγάλτη, τον Zodiac, τον Leatherface, τον Χένρι Λι Λούκας, τον Ντέιβιντ Μπέρκοβιτς. Το σινεμά εμπνεύστηκε από τις ιστορίες τους, αρχικά σε ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού και στη συνέχεια σε φιλμ για το μεγάλο κοινό, χρησιμοποιώντας όλο αυτό το αίμα και τη φρίκη για να ψιθυρίσει στο κοινό ότι ο μεγάλος εχθρός του ανθρώπου είναι δίπλα ή μέσα του, και ότι αυτό το σφαγείο που τον τρομάζει είναι η κοινωνία. Ή στην πιο συντηρητική εκδοχή, για να του υπενθυμίσει ότι... είναι τυχερός που είναι ασφαλής!
**Ο Zodiac αποτέλεσε πηγή έμπνευσης αρκετών σκηνοθετών, γιατί κατάφερε να παραμείνει ασύλληπτος, γεγονός που άφησε ανοιχτό σε κάθε φαντασία το τέλος της αιμοσταγούς ιστορίας του. Κρυπτογραφημένα μηνύματά του και η αδυναμία των αρχών να τον συλλάβουν ενέτειναν τον τρόμο, ενώ ποτέ δεν αποσαφηνίστηκε αν σκότωνε τυχαία τα θύματά του ή λειτουργούσε βάσει κάποιου σχεδίου. Περίπου τρεις χιλιάδες άνθρωποι ανακρίθηκαν επί ματαίω, ώσπου κάποια μέρα οι φόνοι σταμάτησαν. Με επιστολή του προς την αστυνομία ο Zodiac ενημέρωσε για την απόφασή του να σταματήσει να σκοτώνει. Του έχουν αποδοθεί πέντε φόνοι, ενώ ο ίδιος υποστήριξε ότι έχει διαπράξει δεκαεπτά. Ο Φίντσερ επικεντρώνεται στην εμμονή ενός καρτουνίστα να ανακαλύψει την ταυτότητά του.
**Στο «Dirty Harry» του 1973, τα πράγματα ήταν πιο απλά. Ο Κλιντ Οστγουντ έρχεται αντιμέτωπος μαζί του για να τον εξολοθρεύσει, καθώς ο Zodiac ήταν το πρότυπο του παρανοϊκού αντιπάλου του, του Scorpio. Ο Scorpio όπως ακριβώς και ο Zodiac έχει τρομοκρατήσει με τις δολοφονίες νεαρών κοριτσιών το Σαν Φρανσίσκο, έχει απειλήσει ότι θα απαγάγει σχολικό λεωφορείο και επικοινωνεί με την αστυνομία με ιδιόγραφα σημειώματα. Η παράνοια του δικαιολογεί και όλο αυτό για το οποίο κατηγορήθηκε ο «Βρόμικος Χάρι», την αλόγιστη βία με την οποία απαντούσε στο έγκλημα. Είναι χαρακτηριστική μια από τις τελευταίες σκηνές, όπου αφού τραυματίζει τον Scorpio τον ρωτάει αν πιστεύει ότι είναι άδειο το πιστόλι του. Η πρόκληση γίνεται δεκτή από τον έτερο παράφρονα της σεκάνς, και... η κατάληξη γνωστή: άλλο ένα πτώμα!Ο Zodiac ενέπνευσε κι έναν άλλο ήρωα: Ο επιθεωρητής Dave Toschi αποτέλεσε το πρότυπο για τον «Bullitt» Στιβ Μακ Κουίν.Ο Zodiac ήταν ένα... πταίσμα μπροστά στον δολοφόνο που αυτοαποκαλείτο «Γιος του Σαμ», έναν σίριαλ κίλερ ο οποίος τρομοκράτησε τη Νέα Υόρκη το 1976 και το 1977 και ενέπνευσε τον Σπάικ Λι να γυρίσει την διάσημη ταινία του «Το καλοκαίρι του Σαμ». Ο κατά κόσμον Ντέιβιντ Μπέρκοβιτς αφού αποπειράθηκε να δολοφονήσει τρεις γυναίκες με μαχαίρι και απέτυχε, αγόρασε ένα 44άρι Bulldog και πυροβολούσε τα θύματά του, τις περισσότερες φορές σκοτώνοντάς τα. Ενας νεαρός άντρας γλίτωσε το θάνατο αλλά χρειάστηκε να βάλει ένα μεταλλικό πλέγμα στη θέση ενός κρανιακού οστού, ενώ μία κοπέλα έμεινε ανάπηρη. Σε σημειώματά του υποστήριζε ότι κάποιες φωνές τον παρότρυναν να σκοτώνει κι ότι ο μπαμπάς Σαμ του ζητούσε αίμα κ.λπ. Συνελήφθη λόγω μιας κλήσης για παράνομο παρκάρισμα στον τόπο του τελευταίου του εγκλήματος. Υποστήριξε ότι την εντολή να σκοτώσει όλα του τα θύματα την έλαβε από το γείτονά του, τον Σαμ Καρ, μέσω του σκύλου του, του Χάρβεϊ. Είναι κλεισμένος έως και σήμερα στις φυλακές υψίστης ασφαλείας Ατικα όπου και εκτίει ποινή 315 ετών. Πιστεύει στο Θεό και έχει δικό του μπλογκ και σάιτ.
**Ο Zodiac και ο «Γιος του Σαμ» ήταν μανιακοί δολοφόνοι. Ο Εντι Γκέιν υπήρξε ο βασιλιάς της διαστροφής, ένα πλάσμα από αυτά που με αποστροφή τα κατατάσσεις μεταξύ των ανθρώπων. Κινηματογραφική γεύση του χαρακτήρα του πήραμε σε τρεις διάσημες ταινίες, το «Ψυχώ» του Χίτσκοκ, το «Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι» του Χούπερ και το «Η σιωπή των αμνών» του Ντέμι.Στις 17 Νοεμβρίου του 1957 η αστυνομία του Ουισκόνσιν έφθασε στο αγροτόσπιτο του Εντι Γκέιν, ο οποίος θεωρήθηκε ύποπτος για διάρρηξη σε ένα κατάστημα εργαλείων καθώς και για την απαγωγή της ιδιοκτήτριας του. Ηταν ο τελευταίος πελάτης το προηγούμενο απόγευμα. Οι αστυνομικοί δεν πίστευαν στα μάτια τους. Ο Γκέιν, ένας άνθρωπος που στα σαράντα του παρέμενε στενά δεμένος με τη μητέρα του, δεν άντεξε το θάνατό της και δεν την έθαψε ποτέ. Αντιθέτως, ξέθαψε από το νεκροταφείο και τις φίλες της, τις οποίες έφερε στο σπίτι για να τη συντροφεύουν. Μετά, έχοντας μια ασαφή εικόνα για τον εαυτό του και αφού δεν μπόρεσε για ψυχιατρικούς λόγους να υποβληθεί σε εγχείρηση αλλαγής φύλου, άρχισε να σκοτώνει κοπέλες με το δέρμα των οποίων έφτιαχνε το φόρεμα που θα τον μεταμόρφωνε σε γυναίκα. Ακόμη και τα καλάθια των αχρήστων, οι ζώνες και τα λαμπατέρ του σπιτιού ήταν κατασκευασμένα από ανθρώπινο υλικό. Ολη αυτή την παράνοια την μετέφερε στο βιβλίο του για τον Νόρμαν Μπέιτς ο συγγραφέας Ρόμπερτ Μπλοκ, το οποίο μεταφέρθηκε στο σινεμά από τον Αλφρεντ Χίτσκοκ. Η ταινία ήταν φυσικά το «Ψυχώ».Τάραξε τα νερά
**Το 1974 ο Εντι Γκέιν μετατρέπεται σε Leatherface για την πρώτη ταινία της σειράς «Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι». Το προσωνύμιο τού δόθηκε γιατί φορούσε μάσκες που κατασκεύαζε από το δέρμα των θυμάτων του, ενώ το πριόνι προστέθηκε ποιητική αδεία στα εργαλεία του Εντι, ο οποίος στην πραγματικότητα σκότωνε με άλλους τρόπους τα θύματά του. Η ταινία τάραξε τα νερά της συμβατικής κινηματογραφίας και μετέτρεψε ένα b-movie σε ταινία πρώτης διαλογής. Ο σκηνοθέτης της Τομπ Χούπερ έτυχε αναγνώρισης, ενώ ο σχιζοφρενής δολοφόνος έπαιξε στο σινεμά έως και πέρσι, σε σκηνοθεσία Τζόναθαν Λίμπεσμαν.
**Στη «Σιωπή των αμνών» πρωταγωνιστούσαν δύο ψυχοπαθείς. Αν δεν έκλεβε την παράσταση ο Χάνιμπαλ Λέκτερ, θα θυμόμασταν όλοι με τρόμο τον Τζέιμ Μπάφαλο Μπιλ. Το σπίτι του Μπάφαλο, αυτό στο οποίο εισβάλλει η Τζόντι Φόστερ, είναι αντιγραφή του σπιτιού του Εντι Γκέιν. Ο Μπάφαλο μεταμορφώνεται σε γυναίκα με τον τρόπο που το επιχείρησε και ο Εντι.
**Χειρότερος από τον Εντι Γκέιν μπορεί να χαρακτηρισθεί μόνο ο Χένρι Λι Λούκας, κι όποιος έχει δει το «Χένρι: το πορτρέτο ενός δολοφόνου» μπορεί να αντιληφθεί τους λόγους. Ο Χένρι σκότωσε και βίασε (με αυτή τη σειρά) τη μητέρα του. Υποστήριξε ότι του φορούσε γυναικεία ρούχα, ότι εξαιτίας της αδιαφορίας της έχασε το μάτι του και ότι τον έβαζε να παρακολουθεί τις ερωτικές της περιπτύξεις. Μοιραζόταν το ίδιο διαμέρισμα με τον Οτις Τουλ, έναν τύπο που ντυνόταν γυναικεία και έτρωγε ανθρώπινο κρέας. Ο Χένρι σκότωνε με διάφορους τρόπους και έκανε σεξ με άντρες, γυναίκες, παιδιά και ζώα, ζωντανά και νεκρά.Τα θύματά τους ήταν νεαρές πόρνες, άνθρωποι που έκαναν οτοστόπ, πωλητές. Δεν θα τους έπιαναν ποτέ, αλλά ο Χένρι έκανε το μοιραίο λάθος να βιάσει την επτάχρονη ανιψιά του Οτις. Εκτελέστηκε το 2001. Είχαν καταδικαστεί για 200 φόνους, ενώ εκτιμάται ότι πραγματοποίησαν περίπου πεντακόσιους.
**Κλείνουμε με ποιον άλλο, τον Τζακ τον Αντεροβγάλτη, ο οποίος το 1888 δολοφόνησε πέντε πόρνες στο Ιστ Εντ του Λονδίνου. Οι έρευνες της Σκότλαντ Γιαρντ δεν απέδωσαν και ο δολοφόνος δεν βρέθηκε ποτέ. Ισως γι' αυτό συγγραφείς και σκηνοθέτες άγγιξαν κάθε εκδοχή, πιθανή ή τελείως απίθανη, σχετικά με το πρόσωπο και τα κίνητρά του. Μόλις το 1923 ο Τζακ ο Αντεροβγάλτης έγινε κινηματογραφικός πρωταγωνιστής του βωβού «Earth spirit». Από τότε και με τελευταίο το «From Hell» των αδελφών Χιουζ παραμένει ο δημοφιλέστερος των επιγόνων του.
**Κάθε λογής κανίβαλοι συχνάζουν και αυτή την εποχή στις κινηματογραφικές αίθουσες. Αν τα 165 λεπτά του Zodiac σας φαίνονται πολλά ή ο Zodiac δεν είναι του γούστου σας, σε κάποιο γειτονικό σινεμά κατοικοεδρεύει και ο Χάνιμπαλ Λέκτερ στο ξεκίνημά του (The Hannibal Rising) ή ο κατά συρροή δολοφόνος, που νομίζει ότι βλέπει από το παράθυρό του ο νεαρός πρωταγωνιστής του «Disturbia».

Ποιος δολοφόνος πουλάει περισσότερο
σε εκατομμύρια δολάρια
Hannibal...................... 165
Η Σιωπή των αμνών..... 131
Seven........................... 100
Κόκκινος δράκος........... 93
Saw (2)............................. 87
Saw (3)........................... 80
Συλλέκτης οστών.......... 66
The cell........................... 61
Saw (1)............................55
Monster..........................34
Copycat..........................32
From Hell........................31
Το καλοκαίρι του Σαμ.....19
American Psycho...........15
Ανθρωποκυνηγός.............9
Χένρι, το πορτρέτο ενός δολοφόνου.... 0,609

7 - 02/09/2007

Δεν υπάρχουν σχόλια: