Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2008

Διαπλεκόμενα για Όσκαρ

της Ελεωνόρας Ορφανίδου

Απόψε, την ώρα που στο Κόντακ Θίατερ, το νέο παλάτι του «θείου» Οσκαρ, τα φώτα θα ανάψουν, ένας θαυμαστός ωραίος κόσμος θα ακκίζεται παρασύροντας κι εμάς στο παιχνίδι της καλύτερης ταινίας του αγγλόφωνου κινηματογράφου! Της καλύτερης;


Η «Ουάσιγκτον Ποστ», το «Ρόιτερ», το «Τάιμ» έχουν κάποιες αντιρρήσεις επ' αυτού, πέραν των αμιγώς καλλιτεχνικών. Και με το θάρρος του κύρους τους αφήνουν μικρές ή μεγάλες αιχμές για τον «βρόμικο πόλεμο» των εταιρειών παραγωγής προκειμένου το δικό τους παιδί να φύγει από το Κόντακ Θίατερ αγκαλιά με το χρυσό αγαλματίδιο.

Η ιστορία δεν είναι καινούρια, αλλά συζητήθηκε πρώτη φορά έντονα και δημοσίως το 1996, όταν ο Ντένζελ Ουάσιγκτον και η Universal έχασαν το Οσκαρ για το «Τυφώνας, η Αληθινή ιστορία» από το «American Beauty» και τον Κέβιν Σπέισι της Dreamwork. Πολλά είχαν ειπωθεί τότε για όσα παρασκηνιακά διοχετεύονταν προς τον τύπο, σχετικά με το πόσο αληθινή ήταν η ιστορία του Ρούμπιν Κάρτερ, αλλά και για τις έντονες διαμαρτυρίες (ακόμη και με ανοικτές επιστολές προς τα μέλη της Ακαδημίας) των συγγενών των θυμάτων, για το φόνο των οποίων καταδικάστηκε και στη συνέχεια αθωώθηκε ο διάσημος πυγμάχος.

Φέτος, η ιστορία επαναλαμβάνεται με την ταινία «Ενας υπέροχος άνθρωπος» της Γιουνιβέρσαλ, την υποψηφιότητα της οποίας χτυπάει ανορθόδοξα, κατά τις πληροφορίες της «Ουάσιγκτον Ποστ», η Μίραμαξ που διανέμει τα «Μυστικά της κρεβατοκάμαρας». Ο νέος νόμος που διέπει πλέον τα κινηματογραφικά ήθη, συμπυκνώνεται σε άρθρα σαν αυτό που γράφτηκε σε μεγάλη ιστοσελίδα του Ιντερνετ για «τα μέλη της Ακαδημίας που σοκαρίστηκαν όταν έμαθαν ότι ο ήρωας της ταινίας του Χάουαρντ, ο βραβευμένος με Νόμπελ μαθηματικός Τζον Νας, είναι αντισημίτης, αμφιφιλόφυλος, έχει ένα εξώγαμο παιδί και η γυναίκα του τον παράτησε όταν διαπίστωσε ότι πάσχει από σχιζοφρένεια και τον ξαναπαντρεύτηκε χρόνια μετά».

Αλήθειες ή ψέματα; Αδιάφορο! Τα μέλη της Ακαδημίας, συντηρητικών επιλογών στην πλειοψηφία τους, επηρεάζονται από τα «πολιτικώς ορθά» της εποχής τους, αφήστε που υπάρχουν και εβραίοι εκλέκτορες.

Η αρνητική καμπάνια κατά της ταινίας του Χάουαρντ άρχισε τον Ιανουάριο, όταν ένας διαφημιστής της Μίραμαξ είπε στους «Λος Αντζελες Τάιμς», ότι ο Τζον Νας είχε αδυναμία και στο ίδιο, πέραν του άλλου, φύλο. Το αφεντικό της Μίραμαξ, αργότερα, ζήτησε συγνώμη από το «φίλο» του, πρόεδρο της Γιουνιβέρσαλ, αλλά τα αρνητικά δημοσιεύματα συνεχίστηκαν, παρά τις προσπάθειες των ανθρώπων της Μίραμαξ να πείσουν ότι με τα «Μυστικά της κρεβατοκάμαρας» δεν έχουν πολλές ελπίδες να κερδίσουν το Οσκαρ, άρα γιατί να επιμείνουν. Κόντεψαν να πείσουν και τη Γιουνιβέρσαλ ώσπου έσκασε άλλη ιστορία: Ενα εκ των ηγετικών στελεχών της 20th Century Fox (που έχει το «Moulin Rouge») παραπονέθηκε ότι υποστηρικτές του «Μυστικά της κρεβατοκάμαρας» τηλεφωνούν στα μέλη της Ακαδημίας και λένε: «Πιστεύετε ότι υπάρχουν άνθρωποι που θα ψηφίσουν το "Moulin Rouge"; Είναι για το MTV».

Τα χτυπήματα δεν τελειώνουν φυσικά εδώ. Νέο πεδίο... δόξης σκοτεινό γεννήθηκε με τη δημιουργία της κατηγορίας ταινιών κινουμένων σχεδίων.

Απόψε πάντως, η ιστορία του show θα γεμίσει μια ολόκληρη σελίδα και μάλλον ουδείς θα αναρωτηθεί αν ο Οσκαρ πήγε στην ταινία ή στην εντύπωση. Ούτε βεβαίως αν η καλύτερη ταινία ήταν ποτέ εκεί!


7 - 24/03/2002

Δεν υπάρχουν σχόλια: