Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2008

Μεταμφιέσεις - Οι άνθρωποι με τα χίλια πρόσωπα

της Ελεωνόρας Ορφανίδου

Θα μπορούσαν να ζουν ένα δράμα τα τρία ορφανά της οικογένειας Μποντλέρ στην ταινία «Λέμονι Σνίκετ: Μια σειρά από ατυχή γεγονότα», η οποία θα προβληθεί τις επόμενες ημέρες και στη χώρα μας.
Η Βάιολετ, ο Κλάους και η Σάνι χάνουν τους γονείς τους όταν το υπέροχο σπίτι τους τυλίγεται στις φλόγες και μετακομίζουν στο βρόμικο, αφιλόξενο σπίτι του θείου τους, ο οποίος κάνει τα πάντα προκειμένου να μην κληρονομήσουν την τεράστια περιουσία των γονιών τους. Πάνω που σε πιάνει η ψυχή σου, διαπιστώνεις ότι από όλη αυτή την τραγωδία ο σκηνοθέτης Μπραντ Σίλμπερλινγκ έφτιαξε μια καταπληκτική, μαύρη, κωμωδία! Ακολουθώντας τη συνταγή του συγγραφέα των βιβλίων της σειράς «Λέμονι Σνίκετ», Ντάνιελ Χάντλερ, ο Σίλμπερλινγκ βάζει τα ορφανά να αντιστέκονται με επιτυχία στον κόμη Ολαφ, τον κακό, υπερόπτη και αλαζόνα θείο, έναν αποτυχημένο ηθοποιό, που, για να πετύχει τον στόχο του, αλλάζει χίλια πρόσωπα και κοστούμια. Ο Τζιμ Κάρεϊ επί το έργον...Για τον βραβευμένο με χρυσή σφαίρα ηθοποιό η διαδικασία είναι συνήθης, όπως και για τον θεατή, που από τα «Ace Ventura: ντετέκτιβ ζώων» και «Χαμός στη ζούγκλα» έως τη «Μάσκα» είναι απόλυτα εξοικειωμένος με τους πολλαπλούς ρόλους και τις μεταμφιέσεις του από ιθαγενή έως γορίλα. Ο Μάρεϊ δεν φοράει μόνο το κοστούμι, σχεδόν αλλάζει δέρμα κάθε φορά που μεταμφιέζεται -και στο «Λέμονι Σνίκετ» το κάνει εξαιρετικά καλά, προκαλώντας μέσα στην κακία του πολύ γέλιο.Από τον Πίτερ Σέλερς στους Μόντι Πάιθονς*Στο συλλογικό κινηματογραφικό ασυνείδητο έχουν περάσει ηθοποιοί σαν τον Πίτερ Σέλερς, τον Εντι Μέρφι, τους Μόντι Πάιθον ή τον, νεότερο, Μάικ Μάγερς, που δεν μπορούμε, παρά το υποκριτικό τους ταλέντο, να τους φανταστούμε χωρίς ένα εξτρίμ κοστούμι ή μια αλλαγμένη φάτσα. «Ο Ροζ Πάνθηρας» και η «Επιστροφή του», στο «Ροζ λαγωνικό» του Βιτόριο ντε Σίκα, «Το πάρτι» είναι μόνο μερικές από τις ταινίες στις οποίες ο Πίτερ Σέλερς έδωσε ρεσιτάλ μεταμφιέσεων, προκαλώντας ξεκαρδιστικά γέλια σε ολόκληρες γενιές σινεφίλ. Και βεβαίως ποιος μπορεί να ξεχάσει τη φοβερή τριπλή ερμηνεία του ως κάπτεν Λάιονελ Μαντρέικ, προέδρου Μέρκιν Μάφι και δόκτορος Στρέιντζλαβ στην ταινία «SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ!*Το ίδιο ισχύει και για τους Μόντι Πάιθον, οι οποίοι με κορυφαία τη σάτιρα της Παλαιάς Διαθήκης στο «The life of Brian» ενεδύθησαν κοστούμια και ρόλους που έμειναν στην ιστορία.*Ο Εντι Μέρφι έγραψε τη δική του ιστορία στις μεταμφιέσεις σε διάφορες ταινίες, με αξέχαστη τη διπλή ερμηνεία του σε χοντρό και αδύνατο στο «Δάσκαλος για κλάματα» ή στο «Coming to America», όπου μαζί με τον Αρσένιο Χολ μεταμφιέστηκαν τόσο πολλές φορές, που χάσαμε το λογαριασμό. Οσον αφορά τον Μάικ Μάγερς, αρκεί απλώς το ότι ήταν -εκτός των άλλων- ο κινηματογραφικός Austin Powers.Στην ιστορία των κινηματογραφικών μεταμφιέσεων πέρασαν και ηθοποιοί που δεν ασκούσαν το σπορ καθ' έξιν αλλά κατ' εξαίρεσιν!*Ο Τόνι Κέρτις και ο Τζακ Λέμον στο «Μερικοί το προτιμούν καυτό» ντύθηκαν γυναίκες και μπήκαν στη γυναικεία μπάντα της Μέριλιν Μονρό για να γλιτώσουν από τη μαφία. Ο Τσάρλι Τσάπλιν ήταν αιωνίως μεταμφιεσμένος σε αλήτη, όμως το κοινό εθίστηκε τόσο πολύ στην εικόνα του, που τον ταύτισε μ' αυτήν! Ετσι, τον θεωρούμε μεταμφιεσμένο στον διπλό του ρόλο στον «Μεγάλο δικτάτορα», ως Χίνκελ, όπου υποδύεται άλλωστε και τον εβραίο κουρέα.*Κλασική στην ιστορία των μεταμφιέσεων έχει μείνει και μια από τις καλύτερες βρετανικές κωμωδίες όλων των εποχών, το «Kind Hearts and coronets», με τον σερ Αλεκ Γκίνες να μεταμφιέζεται σε Δούκα, στη Λαίδη Ασκοϊν και στον σύζυγό της, σε τραπεζίτη, σε στρατηγό και σε ναύαρχο! Ανάλογο αριθμό μεταμφιέσεων μετράει και άλλος ένας Βρετανός, ο Μάικλ Κέιν, στην ταινία «The actors», όπου ως ηθοποιός της κακιάς ώρας που προσπαθεί να μπει στο πετσί του σατανικού Ριχάρδου του Τρίτου, μελετά τους χαρακτήρες διάφορων απατεώνων που συχνάζουν σε ένα καταγώγιο.*Από τους Αμερικανούς, φοβερή αίσθηση είχε προκαλέσει στην εποχή της η κλασική πλέον μεταμφίεση του Ντάστιν Χόφμαν στο «Τούτσι», όπου ως γυναίκα ηθοποιός κερδίζει κοινό και κριτική στον πρωταγωνιστικό ρόλο μιας σαπουνόπερας. Στον δρόμο που χάραξε ο Χόφμαν περπάτησε και ο Ρόμπιν Ουίλιαμς, στην «Κυρία Ντάπφαϊρ». Απίστευτα πετυχημένη, αν και όχι ευρύτερα γνωστή είναι η σειρά των μεταμφιέσεων των Μπεν Στίλερ και Οουεν Γουίλσον, στο «Starsky and Hutch» του Τοντ Φίλιπς. Οσοι έχουν δει την ταινία δεν μπορούν να ξεχάσουν το δίδυμο στους ρόλους των Ντένις Χόπερ και Χένρι Φόντα ως easy rider. Αξιοσημείωτες επιδόσεις είχε και ο Τζόνι Ντεπ στο προπέρσινο « Κάποτε στο Μεξικό» του Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ, κλέβοντας έτσι τη δόξα από τον πρωταγωνιστή της, Αντόνιο Μπαντέρας, ενώ μια χαρά τα πήγε μεταμφιεζόμενος και ο Βαλ Κίλμερ το 1997 στον «Αγιο». Απίστευτο αριθμό προσώπων άλλαξε και ο Μπρους Γουίλις στο «Τσακάλι», στην προσπάθειά του να σκοτώσει την πρώτη κυρία των ΗΠΑ, ενώ και οι «Αγγελοι του Τσάρλι», και στο νούμερο ένα, και στο νούμερο δύο, ήταν «μανούλες» στις μεταμφιέσεις.*Ιδιαίτερη περίπτωση είναι η ταινία «Πρισίλα, η βασίλισσα της ερήμου». Ο Τέρενς Σταμπ και οι φίλοι του είναι εντυπωσιακές drug queens, πολύ μεταμφιεσμένες και πολύ εξωτικές. Αλλά ο θεατής, τόσο καλός είναι ο Σταμπ, νιώθει ότι ο πρωταγωνιστής μεταμφιέζεται όταν τελικώς φοράει τα αντρικά του ρούχα για να αντιμετωπίσει το παρελθόν του και όχι ντυμένος σαν πολύχρωμο παγόνι.
7 - 24/04/2005

Δεν υπάρχουν σχόλια: