Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2008

Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και το Χόλιγουντ

της Ελεωνόρας Ορφανίδου

Το 1958, ένα χρόνο μετά το γάμο τους, ο Ρόμπερτ Βάγκνερ και η Νάταλι Γουντ φωτογραφίζονταν σε τρυφερά ενσταντανέ κατά τις καλοκαιρινές τους διακοπές σε μια παραλία του Ειρηνικού.

Η Τζίντζερ Ρότζερς

Το 1981, σε κάποιες άλλες διακοπές, στο νησάκι Καταλίνα, η Νάταλι Γουντ πνίγηκε λίγα μέτρα πιο πέρα από το γιοτ της, στο οποίο επέβαινε και ο Ρόμπερτ Βάγκνερ, σύζυγός της για δεύτερη φορά. Παρών και έτερος ηθοποιός, τα κουτσομπολιά ακόμη οργιάζουν, η Νάταλι πνίγηκε ή δολοφονήθηκε; Από τον ζηλόφθονα σύζυγο ή τον εραστή; Οι όποιες φωτογραφίες από τις μοιραίες εκείνες διακοπές (το πτώμα της Γουντ να ανασύρεται από τα νερά) έφεραν σοκαριστικά στο προσκήνιο την άλλη εικόνα του Χόλιγουντ, την πόλη κάτω από την πόλη.

Οι καλοκαιρινές μέρες και νύχτες της χρυσής εποχής του σταρ σίστεμ που απαθανάτισε ο φακός ήταν πάντα «πολιτικά ορθές» και ταίριαζαν στα ήθη και στις αντοχές της κοινωνίας. Οι παπαράτσι ήταν λιγότεροι και το κοινό δεν ζητούσε γυμνές φωτογραφίες της Λορίν Μπακόλ ή της Γκρέις Κέλι. Αρκούνταν στις κιτς πισίνες της οικογένειας Ντάγκλας και στις διακοπές του ζεύγους Νιούμαν-Γούντγουορντ στο Ισραήλ. Η Αμερική είχε βγει από έναν πόλεμο, δεν είχε μπει στο Βιετνάμ και το Χόλιγουντ μετά τις πρώτες «έξαλλες» δεκαετίες του προσπαθούσε να αποβάλει όλο εκείνο το μυστήριο και τον εξωτισμό που αποδίδονταν στα ταλαντούχα παιδιά του και να αποδείξει στους διάφορους κώδικες Χέιζ και στις καθολικές επιτροπές για την οικογένεια ότι είναι ένα συνηθισμένο προάστιο που μισεί τους κομμουνιστές, τις παράνομες σχέσεις και αρέσκεται να μεγαλώνει παιδιά.

Η στροφή, λένε οι φωτογράφοι της εποχής, συνέπεσε με την άνθηση του τύπου, ο οποίος άρχισε να ζητάει από τις μεγάλες κινηματογραφικές εταιρίες φωτογραφίες των αστέρων του Χόλιγουντ από την ιδιωτική τους ζωή. Υπό τη σκιά των απαγορεύσεων που άρχισαν να επιβάλλονται μπροστά και πίσω από τις κάμερες, ένα νέο παιχνίδι δημοσιότητας ξεκίνησε από τις ισχυρές κινήσεις συντηρητικών πολιτών, οι οποίοι έβγαζαν σπυριά με την Θέντα Μπάρα και την Μέι Γουέστ («Είναι πιστόλι αυτό στην τσέπη σου ή απλώς χαίρεσαι που με βλέπεις;» η ατάκα της που έγραψε ιστορία).

Ετσι τα καλοκαίρια των σταρ έπαψαν να έχουν οργιώδη πάρτι και σεξ στις παραλίες. Το Χόλιγουντ, αφού πρώτα αυτολογοκρίθηκε, στη συνέχεια αντεπιτέθηκε προβάλλοντας την Αμερική που οι Αμερικανοί πάντα ήθελαν. Ετσι ο Γιούλ Μπρίνερ πόζαρε τον Αύγουστο στη Βενετία μόνο μαζί με τη γυναίκα του και ο Ντέιβιντ Καραντάιν κοιμόταν με τη Μπάρμπαρα Χέρσεϊ μαζί με το σκύλο τους. Τα άστρα της αστερόεσσας και τα αστέρια του Χόλιγουντ ταυτίστηκαν μπροστά στις οικογενειακές πισίνες και οι όποιες υπερβολές ήταν μέρος του αμερικανικού ονείρου και όχι του αμερικανικού εφιάλτη.

Η Τίπι Χέντρεν έκανε μπάνιο μαζί με την κόρη της Μέλανι Γκρίφιθ στην πισίνα, παρέα με λιοντάρια και πούμα χάριν του φακού, και η οικογένεια Φόντα πόζαρε στις καλοκαιρινές της διακοπές σε μια αιώρα χωρίς την υψωμένη αριστερή γροθιά της Τζέιν του Ανόι. Στο κάδρο δεν υπήρχε ακόμα η «περιπλανώμενη» Harley του αδερφού της. Διότι είμαστε στα 1962, η Λιζ Τέιλορ κάνει γάμους αντί σχέσεων και διακοπές με τη θετή της κόρη στο Μεξικό και ο Λούις Αρμστρονγκ παίζει στο Κουίνς τρομπέτα στη βεράντα, μόνο για τη γυναίκα του. Κι ο Τόνι Κέρτις δεν γυρίζει με απαστράπτουσες ξανθιές πιτσιρίκες, αλλά ζωγραφίζει τα καλοκαίρια του Ασπεν για να εκθέσει το χειμώνα στις γκαλερί του Μπέβερλι Χιλς. Οι φωτογράφοι είναι πάντα εκεί, για να πιάσουν τη στιγμή που ο Στιβ Μακ Κουίν μπαίνει στη θάλασσα το 1963 ή τη Νάνσι Ρίγκαν να σκουπίζει με την πετσέτα τον Ρόναλντ στην πισίνα τους στο Μπελ Ερ το 1959. Ο Κλιντ Ιστγουντ πηγαίνει κάθε καλοκαίρι στο κτήμα του στο Καρμέλ της Καλιφόρνιας συν γυναιξί και τέκνοις, ο φωτογραφικός φακός είναι καλοδεχούμενος στους περιπάτους κι ο φωτογράφος δεν περνάει τα εσκαμμένα, διότι το παιχνίδι της δημοσιότητας έχει άλλους κανόνες.

Ωσπου το Βιετνάμ σαρώνει μεταξύ άλλων και τα ειδυλλιακά αμερικανικά καλοκαίρια. Η Τζέιν Φόντα προτιμάει τις... διακοπές στο Ανόι και οι φωτογράφοι με ένα κλικ αλλάζουν την ιστορία του σταρ σίστεμ φέρνοντάς μας σιγά σιγά στο σήμερα, ακραίο και παραμορφωτικό κι αυτό, όπως και το χθες. Το «ορθό» στιγμιότυπο δεν έχει και τόσο ενδιαφέρον, τα καλοκαίρια των σταρ έχουν ξανά παράνομες ιστορίες έρωτα, γυμνά μπάνια, οι πρώτες εικόνες οδηγούν σε ένα κυνήγι ημίγυμνων ηθοποιών που πια δεν κολυμπούν στο Μαϊάμι ή στο Πουέρτο Βαγιάρτα όπως έκανε η Λιζ Τέιλορ, αλλά σε ιδιωτικές παραλίες φίλων τους στα Φίτζι, στην Κέρκυρα και στις Μαλβίδες. Και η Μαντόνα για να μετακινηθεί από το σπίτι στην πλαζ φοράει ρόμπες και τουρμπάνια, ο Τομ Χανκς ταξιδεύει ινκόγκνιτο κι ο Τζορτζ Κλούνεϊ ή ο Αντόνιο Μπαντέρας στήνουν ολόκληρη επιχείρηση για να απολαύσουν το μπάνιο τους. Κι οι φωτογράφοι είναι εκεί, δεν ρωτούν, δεν φοβούνται τις μηνύσεις, τους σωματοφύλακες!

Από την εποχή που κάποιοι συνάδελφοί τους έμπαιναν στα σπίτια για να δείξουν την «επίσημη» εικόνα του αμερικανικού θεάματος έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι, τα φετινά καλοκαιρινά μπάνια της οικογένειας Πολάνσκι δεν θα είχαν κανένα ενδιαφέρον αν η Εμανουέλ Σενιέ δεν κολυμπούσε «τόπλες»...


7 - 18/08/2002

Δεν υπάρχουν σχόλια: