Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2008

Hotel Cinema

της Ελεωνόρας Ορφανίδου

Οταν το σινεμά ξαναέγραψε το παραμύθι της Σταχτοπούτας, ο πρίγκιπας δεν κατοικούσε πλέον στο παλάτι του, αλλά στο «Regent Beverly Wildshire Hotel» του Λος Αντζελες. Στην ίδια πόλη, όμως στην σκοτεινή πλευρά του Χόλιγουντ, οι πρίγκιπες των μύθων έχουν τα δικά τους σκοτεινά παλάτια.

Οπως το «Frontier», ένα ξενοδοχείο των οκτώ δολαρίων. Εκεί ζουν οι ψυχικά ασθενείς πρωταγωνιστές του Βιμ Βέντερς, στο «One million dollar hotel».

Οπου κι αν κοιτάξεις, στο σινεμά ή στη ζωή, όπως μας δείχνει και το svcd του Discovery που προσφέρει σήμερα η «Κ.Ε.», τα ξενοδοχεία πίσω από τα απρόσωπα δωμάτια, τα λαμπερά ή θλιβερά λόμπι, λένε ιστορίες ανθρώπων.

* Αυτή του «Pretty woman» γράφτηκε και γυρίστηκε για να γίνει το απόλυτο ρομάντσο: η Σταχτοπούτα και ο Πυγμαλίων σε μία εκδοχή αλλά σε δύο ξενοδοχεία. Η φτωχή πόρνη Τζούλια Ρόμπερτς ζει στο τέταρτης κατηγορίας «Las Palmas» και ο στυγνός επιχειρηματίας Ρίτσαρντ Γκιρ στο υπερπολυτελές «Regent Beverly Wildshire». Για τον τέλειο έρωτα λοιπόν το σινεμά προτείνει το πρώτο. Από εκεί ξεκινάς την εργασία σου, που δεν είναι αξιοπρεπής, αλλά εσύ είσαι, σε βλέπει ο πάμπλουτος με την Πόρσε και, πριν προλάβεις να το καταλάβεις, δακρύζεις μαζί του στην όπερα και τον παντρεύεσαι.

* Αν πάλι δεν έχεις στόχο την αποκατάσταση αλλά την αύξηση της αδρεναλίνης, μια επίσκεψη στο τρομακτικό ξενοδοχείο της «Λάμψης» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ αρκεί. Το ξενοδοχείο δεν είναι αληθινό, κατασκευάστηκε στα βρετανικά στούντιο (τα εξωτερικά γυρίσματα της ταινίας έγιναν στο Ορεγκον), αλλά ποιος νοιάζεται; Σημασία έχει ότι ο Τζακ Νίκολσον έμεινε εκεί έναν ολόκληρο χειμώνα για να γράψει το βιβλίο του. Βιβλίο δεν έγραψε, αλλά γνώρισε όλους τους ενοίκους των τελευταίων εκατό ετών, κυνήγησε τη γυναίκα του και το αγοράκι του με τσεκούρι και ηττήθηκε από την τρέλα και από το γιο του, που είχε τηλεπαθητικές ικανότητες.

Από το ντους στο... Βιετνάμ

* Ο τρόμος βασιλεύει και στο μοτέλ που διευθύνουν ο Αντονι Πέρκινς και η νεκρή μητέρα του, στο «Ψυχώ» του Χίτσκοκ. Η Τζάνετ Λι ξέρει! Για ένα μπάνιο μπαίνει, στην περίφημη σκηνή του ντους, και χάρη στον μετρ του τρόμου πεθαίνει, εσαεί, από τις μαχαιριές του Πέρκινς, μπρος στα έντρομα βλέμματα εκατομμυρίων θεατών και σπουδαστών κινηματογράφου.

* Για πολεμικές και άλλες εμπειρίες, το σινεμά προτείνει το «Saigon Rex Hotel». Ο Κάπτεν Γουίλαρντ (Μάρτιν Σιν), στην εναρκτήρια σεκάνς του «Αποκάλυψη τώρα», υπό τους ήχους της μουσικής των Doors, καπνίζει το τσιγαριλίκι του στο δωμάτιο του ξενοδοχείου και θυμάται τη φρίκη των ναπάλμ. Από τις γρίλιες βλέπει έξω και σκέφτεται: «Σαϊγκόν. Σκατά, είμαι ακόμη στη Σαϊγκόν». Το ξενοδοχειάκι είναι μια χαρά, αυτός φταίει που αυτοτραυματίζεται μέσα στις παραισθήσεις του, μαστουρωμένος έως το κόκαλο. Ακόμη συζητιέται ότι κάπως έτσι έπαθε εκείνο το έμφραγμα στα γυρίσματα, αλλά πού να βρεθούν οι αποδείξεις; Ολο το συνεργείο , λέγεται, ήταν στην ίδια κατάσταση, υπό εξαφάνιση επί μήνες στη ζούγκλα, μαζί με την ταινία.

* Αυτός όμως που αποφάσισε τελικώς να εξαφανιστεί ήταν ο Λονδρέζος ρεπόρτερ Ντέιβιντ Λόκε, και πάλι ο Τζακ Νίκολσον, στην ταινία του Αντονιόνι «Επάγγελμα ρεπόρτερ». Αν ευχηθήκατε ποτέ να γίνετε κάποιος άλλος και να ξαναπιάσετε το νήμα από την αρχή, η λύση βρίσκεται σε ένα ξενοδοχείο στη μέση της ερήμου, στην Αφρική. Ο Νίκολσον νοικιάζει ένα δωμάτιο και βρίσκει τον ένοικο του διπλανού νεκρό. Οχι, δεν καλεί σε βοήθεια, απλώς κλείνει την πόρτα και αλλάζει ταυτότητες. Η ταινία εκτός από το εν λόγω ξενοδοχείο διαθέτει και άλλα θέλγητρα, όπως το καλύτερο μονοπλάνο του σινεμά! Για τον Αντονιόνι τα ξενοδοχεία ήταν πάντα ένας χώρος γυρισμάτων. Και στην ταινία «Πέρα από τα σύννεφα», που γύρισε με τη βοήθεια του Βέντερς, ο πρωταγωνιστής του, Τζον Μάλκοβιτς, σύνδεσμος των ξεχωριστών ιστοριών του φιλμ, διαμένει σ' ένα ξενοδοχείο στην Εξ Αν Προβάνς, ενώ γυρίσματα έγιναν και σε ξενοδοχεία της Φεράρα και του Πορτοφίνο.

* Εκτός από την εξαφάνιση, στο σινεμά τουλάχιστον, υπάρχει και η μεταμφίεση! Ο Τζακ Λέμον και ο Τόνι Κέρτις το επιχειρούν για να διασφαλίσουν ως καλλιτέχνες τον άρτον τον επιούσιον στο «Μερικοί το προτιμούν καυτό». Τα ξενοδοχεία πολλά και φθηνά, σε κάποια μένουν, σε κάποια άλλα εμφανίζονται, καθώς η γυναικεία τους μπάντα με εκλεκτό μέλος τη Μέριλιν Μονρό, κάνει τουρ στην επαρχία.

* Κι αν την ανάλαφρη Μέριλιν την συναντούμε κινηματογραφικά στα ξενοδοχεία της σειράς, την «θεία» Γκρέτα Γκάρμπο την ανταμώνουμε εν έτει 1932 στον «Γκραντ Οτέλ» του Βερολίνου, εκεί όπου κατά το διαφημιστικό μότο της ταινίας «ποτέ δεν συμβαίνει τίποτα». Η μπαλαρίνα Γκρουσίνσκαγια, πάντως, θα χάσει μέσα στο ξενοδοχείο τα κοσμήματά της και ο σκηνοθέτης Εντμουντ Γκούλντινγκ θα βρει το δρόμο για τα Οσκαρ.

* Στο φετινό «Χαμένοι στη μετάφραση», η Σοφία Κόπολα ανοίγει μέσα στο λόμπι και στα δωμάτια του «Park Hyatt Hotel» του Τόκιο, τους δρόμους της καρδιάς των δύο πρωταγωνιστών της, Μπιλ Μάρεϊ και Σκάρλετ Γιόχανσον. Δεν θα προλάβουν να πουν αν ερωτεύτηκαν, θα ψιθυρίσουν μακριά απ' τα αυτιά μας τα δικά τους μυστικά, αλλά θα βρουν για μια στιγμή, μέσα σε ένα απρόσωπο γιαπωνέζικο ξενοδοχείο αυτό που θέλουν ή αυτό που πρέπει να αναζητήσουν.

* Τόκιο - Αθήνα δεν είναι τόσο μακριά, όταν μιλάμε για σινεμά. Στο «Αυτή η νύχτα μένει» του Νίκου Παναγιωτόπουλου τα ξενοδοχεία δεν έχουν λόμπι, αλλά μια άθλια είσοδο που οδηγεί στα πέμπτης κατηγορίας δωμάτια στα οποία διαμένει η τραγουδίστρια Αθηνά Μαξίμου προσπαθώντας να γίνει αστέρι στα σκυλάδικα της επαρχίας. Τα ξενοδοχεία ανεβάζουν αστέρια ανάλογα με την ακμή ή την παρακμή των πρωταγωνιστών, γι' αυτό και το ταξίδι στο περιθώριο είναι λίγο δύσκολο να το απεικονίσεις στο «Ριτζ».Και πώς να μιλήσεις για ηλικιωμένους μικροαστούς, αν δεν τους βάλεις να κάνουν τα μπάνια τους στην επαρχιακή λουτρόπολη και να διαμένουν στην ανάλογη πανσιόν; Το έπραξε με επιτυχία ο Γιώργος Πανουσόπουλος στο «Ταξίδι του μέλιτος».

* Οσον αφορά το παλιό ελληνικό σινεμά, αγάπησε πολύ τα ξενοδοχεία, τόσο βολικά για τις απρόοπτες συναντήσεις και τις παρεξηγήσεις που λύνονταν με πολύ γέλιο από την πλευρά των θεατών. Στο «Μον Παρνές» το 1966 ο Γιώργος Κωνσταντίνου γίνεται «Ο άνθρωπος για όλες τις δουλειές», προσπαθώντας να αποδείξει ότι στη ζωή πρέπει να πατάς επί πτωμάτων, ενώ στο Λαγονήσι το 1968 ο Κώστας Βουτσάς πηγαίνει για σερβιτόρος και γίνεται ο «Ξυπόλητος πρίγκιψ». Η Αλίκη Βουγιουκλάκη (Καίτη), σε ξενοδοχείο της Ρόδου γίνεται το «Δόλωμα» του χαρτοκλέφτη Αλέκου Αλεξανδράκη. Και στην «Παριζιάνα» η μοδίστρα Ρένα Βλαχοπούλου διαμένει σε πολυτελή ξενοδοχεία της Κέρκυρας, της Ρόδου και της Μυκόνου, ως μαντάμ Πελαζί, για να πουλήσει τις «κρεασιόν» της.

Τα ξενοδοχεία του σινεμά με έναν τρόπο μας έχουν φιλοξενήσει όλους! Στα λόμπι τους, παρέα με τους αγαπημένους μας πρωταγωνιστές, δεν μας έμοιασαν τόσο απρόσωπα και βαρετά. Είχαν να μας πουν κάτι... ή μήπως ήταν ο τρόπος που τα κοιτάξαμε;


7 - 04/04/2004

Δεν υπάρχουν σχόλια: