Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2008

Συνεχίζεται...



της Ελεωνόρας Ορφανίδου

Αναζητώντας το «καινούριο», το Χόλιγουντ επιστρέφει συχνά στο παλιό. Ούτως ή άλλως η τεχνολογία τα κάνει όλα αγνώριστα και μια παλιά πετυχημένη συνταγή, με ένα νέο καλογραμμένο σενάριο, καλύπτει το κενό που αφήνει η αδυναμία της βιομηχανίας θεάματος να προχωρήσει το σινεμά λίγο πιο πέρα.

Ετσι, φέτος θα δούμε άλλο ένα παλιό-νέο είδος, τα λεγόμενα «cliffhanger cinema». Ταινίες, δηλαδή, που προβάλλονται σε συνέχειες, με τους ίδιους πρωταγωνιστές, οι οποίες ήταν δημοφιλείς τις δεκαετίες του '30 και του '40.

Σε λίγες μέρες θα δούμε την πρώτη από τρεις ξεχωριστές ταινίες, που θα προβληθούν εν είδει συνέχειας, μετατρέποντας σε πραγματικά απαστράπτουσες εικόνες την ιστορία της «Συντροφιάς του Δαχτυλιδιού» του Τζον Ρόναλντ Ρόιελ Τόλκιν. Τρία ογκώδη βιβλία για έναν επινοημένο κόσμο της προϊστορικής εποχής, που βρίσκονται σε πολλές εφηβικές βιβλιοθήκες στη Βρετανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες (αλλά και σε πολλά ελληνικά σπίτια), αποτέλεσαν τη βάση του σεναρίου.

Οι σύγχρονες δυνατότητες του σινεμά έδωσαν άψογες τεχνικές και καλλιτεχνικές λύσεις, εξαιρετικοί ηθοποιοί υποδύθηκαν τους κύριους ρόλους, ένας καλός σκηνοθέτης, ο Πίτερ Τζάκσον («Ουράνια πλάσματα») συνέθεσε όλους τους κρίκους, προκειμένου να στήσει τον κόσμο που ο Τόλκιν οραματίστηκε στα μέσα του προηγούμενου αιώνα.

Η παραγωγή και των τριών ταινιών έγινε ταυτόχρονα, με περισσότερες από χίλιες σκηνές να απαιτούν τη συνδρομή των οπτικών και ηχητικών εφέ. Ηθοποιοί σαν τον Ιαν Μακέλεν, τον Ιαν Χολμ, τον Κρίστοφερ Λι και την Κέιτ Μπλάνσετ υποδύθηκαν πλάσματα που ακούνε στα ονόματα Φρόντο, Σόρον, Μπίλμπο, Γκάντολφ και κατοικούν στη Μέση Γη, έναν παραμυθένιο τόπο, όπου το κακό ελλοχεύει έχοντας απίστευτες δυνάμεις.

Ο κινηματογραφικός «Αρχοντας των δαχτυλιδιών» μεταφέρει στην οθόνη την ιστορία του Φρόντο Μπάγκινς, ο οποίος μάχεται ενάντια στον Αρχοντα του σκότους, προκειμένου να σώσει τη Γη από την κυριαρχία του κακού. Το ερώτημα αν όλα αυτά είναι αρκετά, προς το παρόν μένει αναπάντητο, διότι όλα θα κριθούν από το θεατή που πρέπει να αγκαλιάσει όχι μόνο την ιστορία αλλά και το είδος, καθώς εδώ κάτω από τους τίτλους τέλους θα πέφτει σούπερ που θα λέει «συνεχίζεται...». Το 1930 πάντως θα έσκιζε!

Τα κινηματογραφικά σίριαλ έγραψαν τη δική τους ιστορία πολύ νωρίς κατακτώντας το λαϊκό κοινό που πήγαινε μια φορά την εβδομάδα στα λεγόμενα «Νίκελ Οντεον» για να δει τους αγαπημένους του ήρωες.

Ο αμερικανικός τύπος δημοσίευε επιφυλλίδες με τις περιπέτειες που θα προβάλλονταν, ήδη από το 1913, και ο λαός πήγαινε να δει στο σινεμά τις ιστορίες που διάβαζε για την «Ντόλι από το Ντεϊλάις» και την «Παυλίνα», η οποία έκανε καριέρα και στην Ευρώπη. Οπως μας πληροφορεί δε ο Ζορζ Σαντούλ, οι νεαροί τότε ποιητές Αντρέ Μπρετόν και Λουί Αραγκόν έγιναν φανατικοί του «cliffhanger cinema», ενώ ο Μουσολίνι πάσχιζε να μοιάσει, προτάσσοντας το σαγόνι, στον «Μαγίστο»!

Μεγάλη παράδοση

*Τα κατορθώματα των ηρώων των κινηματογραφικών σίριαλ έχουν φτάσει έως εμάς: «Τα μυστήρια της Νέας Υόρκης», ο «Χουντίνι», οι «Περιπέτειες του Ζορό», ο «Ταρζάν», ο «Μπάτμαν» είναι γνωστά και στο σύγχρονο κοινό από τις πρόσφατες μεταφορές τους στον κινηματογράφο.

*Το 1943 οι θεατές στην Αμερική είδαν 15 ταινίες με τις περιπέτειες του Μπάτμαν και το 1949 άλλες 15 με τις περιπέτειες των Μπάτμαν και Ρόμπιν.

*Ο Σπάιντερμαν που θα δούμε στο σινεμά φέτος, αποθεώθηκε επί 15 εβδομάδες το 1938 και το 1941 επέστρεψε με άλλα 15 επεισόδια.

*Το 1948 ο Σούπερμαν γυρίστηκε σε 15 επεισόδια, ενώ οκτώ χρόνια νωρίτερα χιλιάδες θεατές έβλεπαν κάθε εβδομάδα επί τέσσερις μήνες τον τρομερό Ντόκτορ Σάταν σε νέες περιπέτειες.

*Μεγάλη επιτυχία είχαν και οι «άσκοπες» περιπέτειες των ηρώων του Ουέστ: 13 επεισόδια των αδελφών «Φρανκ και Τζέσε Τζέιμς», 12 επεισόδια του «Μπάφαλο Μπιλ», 46 του «Ζορό», 12 του «Φαντάσματος του Ζορό», 15 του «Γιου του Ζορό».

*Τα δικά της σίριαλ είχε και η επιστημονική φαντασία. Ποιος δεν ξέρει ακόμη και σήμερα το «Φλας Γκόρντον»;

Το «cliffhanger cinema» ήταν φθηνό σινεμά. Οι ταινίες γυρίζονταν σε τρεις ημέρες (οι καλύτερες σε μια εβδομάδα) από σκηνοθέτες και ηθοποιούς που αναλάμβαναν εργολαβικά την ολοκλήρωση κάθε κύκλου.

Αντιθέτως, η τριλογία του «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» με τις ταινίες «Η συντροφιά του δαχτυλιδιού», «Οι δύο πύργοι» και η «Επιστροφή του βασιλιά» είναι παραγωγή πανάκριβη, χρειάστηκε πολύ χρόνο για να γυριστεί και να μονταριστεί και δεν πρόκειται φυσικά να γίνει εβδομαδιαίο κινηματογραφικό σίριαλ. Το σημερινό σινεμά δεν μπορεί να γυρίσει 15 επεισόδια του «Σούπερμαν», γιατί οι σημερινοί θεατές δεν θα τα καταναλώσουν, κι αν δεν γίνεται απόσβεση, δεν υπάρχει και επένδυση.

Τα σίριαλ εξάλλου πέρασαν από καιρό στην τηλεόραση και απόπειρες σαν αυτή της «Συντροφιάς του Δαχτυλιδιού» μάλλον θα περιορίζονται σε τριλογίες και τετραλογίες. Αλλες εποχές, άλλες συνήθειες, άλλοι ρυθμοί... η άσκοπη δράση θα γοήτευε σήμερα τον Αραγκόν μόνο για ένα δίωρο. Σίγουρα μετά θα είχε κάτι άλλο να κάνει...
7 - 16/12/2001

Δεν υπάρχουν σχόλια: