Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2008

Στην οθόνη δυο δυο



Της ΕΛΕΩΝΟΡΑΣ ΟΡΦΑΝΙΔΟΥ

Το Μπόλιγουντ και η Αθήνα γνώρισαν σχεδόν ταυτόχρονα, κάπου εκεί στο '50, το πιο καυτό κινηματογραφικό δίδυμο του κόσμου, μετρημένο σε εισιτήρια αλλά και σε αίγλη, στην ανατολική τουλάχιστον πλευρά του κόσμου. Ηταν η πολύ γνωστή μας για τα τραγούδια της Ναργκίς και ο σκηνοθέτης-ηθοποιός Ρατς Καπούρ. Οι δεκαεπτά ταινίες που γύρισαν μαζί έφεραν στην εταιρεία παραγωγής δισεκατομμύρια ρουπίες συν έναν σφοδρό έρωτα που συνέβαλε στην προώθηση του προϊόντος, αν και τελικώς έληξε άδοξα, μόλις ξεμπερδεύτηκε το κουβάρι και οι πρωταγωνιστές κατάλαβαν ότι άλλο σινεμά κι άλλο κανονική ζωή, ακόμη και στη χώρα των μαχαραγιάδων!


Ο Ρίτσαρντ Γκιρ και η Νταϊάν Λέιν μετά την «Απιστη» παίζουν πάλι μαζί στις «Νύχτες της Ροδάνθης».
Γονείς και παππούδες θυμούνται με νοσταλγία το φιλμ «Awaara» («Ο αλήτης της Βομβάης») και το σουξέ στη μέση της ταινίας, που εξελληνίστηκε με τους Μανόλη Αγγελόπουλο και Καίτη Γκρέι.

Οταν αυτά γίνονταν στην Ανατολή, στη Δύση τελείωνε η κοινή κινηματογραφική καριέρα του Γουίλιαμ Πάουελ και της Μίρνα Λόι, ενός ζευγαριού που γύρισε μαζί δεκατέσσερις ταινίες, ερωτεύθηκε στα πλατό, χώρισε, ξαναχώρισε και έκοψε εκατομμύρια εισιτήρια. Δεν είναι τυχαίο ότι το 1936 η Λόι ανακηρύχθηκε βασίλισσα του σινεμά σε εθνικό διαγωνισμό, με βασιλιά τον Κλαρκ Γκέιμπλ. Τι σήμαινε αυτό; Οτι η γυναίκα ήταν επί δεκαετίες η βασίλισσα του box office, κάτι σαν Τζούλια Ρόμπερτς του τότε με περισσότερο (;) ταλέντο!

Σήμερα, όπως και τότε, Χόλιγουντ και Μπόλιγουντ, οι δύο μεγαλύτερες βιομηχανίες του θεάματος στον κόσμο, αναζητούν ζεύγη σαν αυτά, διότι κόβουν εισιτήρια και συντηρούν τον μύθο πάνω στον οποίο πατάει το εμπορικό σινεμά: του ανέφικτου που γίνεται εφικτό. Αυτές τις μέρες βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες μια ταινία με τέτοιες προδιαγραφές και ελπίδες, οι «Νύχτες στη Ροδάνθη», του Τζορτζ Γουλφ, με τον Ρίτσαρντ Γκιρ και την Νταϊάν Λέιν.

Οι δυο τους έχουν ένα παρελθόν, είναι η τρίτη φορά που ανταμώνουν κινηματογραφικά, καθώς τα λαγωνικά του Χόλιγουντ, οι λεγόμενοι «κάστερ», τους θεωρούν δίδυμο που κόβει εισιτήρια. Απόδειξη τα 120 εκατ. δολάρια που μάζεψε η προηγούμενη κοινή ταινία τους, η «Απιστη» του Αντριαν Λιν, το 2002, καθώς και οι εξαιρετικές κριτικές που είχαν πάρει για τη χημεία τους, εντός του μετριότατου «Κότον Κλαμπ» του Κόπολα το 1985.

Αναζητώντας το τέλειο ζευγάρι

* Το «Νύχτες στη Ροδάνθη» είναι ένα ρομαντικό δράμα γύρω από τη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ δύο ανθρώπων σε κρίση, στο ξενοδοχείο της επαρχιακής πόλης του τίτλου, που βρίσκεται στη Βόρεια Καρολίνα. Ο έρωτας που θα ζήσουν θ' αλλάξει για πάντα τη ζωή τους, κάτι που συνηθίζεται στο σινεμά αλλά όχι στον πραγματικό κόσμο πλην εξαιρέσεων. Μια τέτοια εξαίρεση έζησε ο Ρίτσαρντ Γκιρ με άλλη γυναίκα 18 χρόνια πριν: Ηταν με την Τζούλια Ρόμπερτς, στο «Pretty woman», στο πιο πετυχημένο ντουέτο του σύγχρονου σινεμά. Η ζωή του άλλαξε, έγινε σούπερ σταρ.

Ο σκηνοθέτης Γκάρι Μάρσαλ με 14 εκατ. δολάρια ξαναείπε απλώς την ιστορία της Σταχτοπούτας και έφερε στα ταμεία των παραγωγών 463 εκατ. χάρη σε αυτό το κάτι που είχαν οι πρωταγωνιστές του, όταν κοιτάζονταν στα μάτια! Η επιτυχία εκτόξευσε στον ουρανό τις μετοχές τους, ο κόσμος τους ήθελε μαζί, ο Γκάρι Μάρσαλ παρακαλούσε γονατιστός, η εταιρεία παραγωγής έδινε λευκή επιταγή για να επαναληφθεί η χρυσή συνάντηση, αλλά χρειάστηκαν εννιά χρόνια για να πουν το ναι! Απεδείχθη ότι το 'χαν στ' αλήθεια εκείνο το κάτι, πώς αλλιώς να εξηγήσεις τα 310 εκατ. δολάρια της μετριότατης ταινίας «Η νύφη το 'σκασε»;

* Από τότε οι κάστερ ψάχνουν και δεν βρίσκουν τα ανάλογα. Εξαίρεση το δίδυμο Τομ Χανκς - Μεγκ Ράιαν, που επίσης το 'χε το κάτι του και το απέδειξε δύο φορές, με τα «Αγρυπνος στο Σιάτλ» και «Εχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας». Και τις δύο ταινίες σκηνοθέτησε η Νόρα Εφρον, διότι ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις, ειδικά αν σου φέρνει 228 και 250 εκατ. δολάρια αντίστοιχα μέσα σε πέντε χρόνια.

* Η Τζούλια Ρόμπερτς και ο Ρίτσαρντ Γκιρ, η Μεγκ Ράιαν με τον Τομ Χανκς είναι ήδη μυθικά ντουέτα, συγκρινόμενα στη συγκίνηση αλλά και στο ταμείο με αυτά των Τζίντζερ Ρότζερς και Φρεντ Αστέρ και των Τζον Γουέιν και Μορίν Ο' Χάρα, που έσκιζαν μαζί στα γουέστερν του Τζον Φορντ κι έκοβαν εκατομμύρια εισιτήρια τη δεκαετία του '50.

* Και η Ευρώπη είχε το δικό της σούπερ κινηματογραφικό δίδυμο, τη Σοφία Λόρεν και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, αλλά τα κριτήρια εδώ ήταν πιο καλλιτεχνικά, ο Φελίνι ή ο Ρίζι δεν μετρούσαν εισιτήρια. Ο Μαστρογιάνι είχε δηλώσει μάλιστα ότι, όταν η μητέρα του τον έβλεπε στο σινεμά με κάποια άλλη ηθοποιό, του τηλεφωνούσε ανήσυχη για να μάθει αν είχε τσακωθεί με τη Σοφία.

* Οσον αφορά το εμπορικό δίδυμο της Ευρώπης, αυτό ήταν... άντρες. Ο Τέρενς Χιλ και ο Μπαντ Σπένσερ έκοψαν άπειρα εισιτήρια σε Ευρώπη και Αμερική τη δεκαετία του '70 χάρη στα κωμικά σπαγγέτι γουέστερν στα οποία πρωταγωνιστούσαν, την εποχή που τα σοβαρά τα έκανε ο Κλιντ Ιστγουντ.

Το Χόλιγουντ δεν είπε ποτέ όχι σε ένα καλό αντρικό ντουέτο, κι έβγαλε πολλά ποντάροντας στη χημεία των Τζέρι Λιούς και Ντιν Μάρτιν ή των Γουόλτερ Ματάου και Τζακ Λέμον. Τότε δεν υπήρχαν «κάστερ», αλλά οι παραγωγοί είχαν μύτη... Τώρα όλα είναι μετρήσιμα, μαζί και οι επιθυμίες του κοινού. Ο σκηνοθέτης Μάικλ Μαν, για παράδειγμα, έκανε πραγματικότητα ένα μεγάλο κινηματογραφικό όνειρο (αποδεδειγμένο και με μετρήσεις που έκαναν εταιρείες δημοσκοπήσεων), τη συνύπαρξη στην οθόνη των Ρόμπερτ ντε Νίρο και Αλ Πατσίνο, στο υπέροχο «Heat». Αξίζει να θυμηθούμε ότι οι δύο ηθοποιοί είχαν παίξει μαζί στον «Νονό Νο 2» του Κόπολα, χωρίς όμως καμία απολύτως κοινή σκηνή. Το «Heat» και το κοινό ικανοποίησε, και έκανε και εισπράξεις 190 εκατ. δολαρίων, τι χαρά για τον παραγωγό, που ήθελε να ξαναζήσει σύντομα το όνειρο.

Η συνέχεια, όμως, στο σινεμά είναι πάντα επί της οθόνης και το «Ου φονεύσεις», η νέα κοινή ταινία των πιο αναγνωρίσιμων ηθοποιών του καιρού μας, μάλλον επιβεβαίωσε ότι εκείνο το κάτι δεν το έχουν ή το 'χασαν λόγω ηλικίας. Οι «κάστερ» έπεσαν έξω. Οπως επιβεβαίωσε πολλές φορές η κινηματογραφική ιστορία , δύο κολοσσοί δεν κάνουν ένα καλό δίδυμο. Στο «Heat» το κάτι μάλλον το είχε ο Μάικλ Μαν και τους μπέρδεψε...
7 - 16/11/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: