Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2008

Ταινίες με σήμα κατατεθέν





Της ΕΛΕΩΝΟΡΑΣ ΟΡΦΑΝΙΔΟΥ


Τι μπορεί να γλιτώσει από μια αεροπορική τραγωδία; Μην βιαστείτε να πείτε «τίποτα», ειδικά αν έχετε δει τον «Ναυαγό» του Ρόμπερτ Ζεμέκις! Η σωστή απάντηση δεν είναι ούτε «ο Τομ Χανκς». Από ένα τέτοιο δυστύχημα θα διασώζονταν ο Τομ Χανκς και μια μπάλα Wilson. Η οποία μπάλα θα άντεχε και τις τετραετείς κακουχίες για να επιστρέψει άφθαρτη στον πολιτισμό.

Ο «Ναυαγός» μας φλόμωσε στο γκρι κι ας κυριαρχούσε στα πλάνα του το μπλε. Ποιος θεατής από τις ΗΠΑ έως τη Σιβηρία δεν ξέρει πλέον ότι η εταιρεία ταχυμεταφορών Federal Express είναι η καλύτερη του κόσμου;

Να μη συνεχίσουμε με τα πασίγνωστα αναψυκτικά και νερά που καταναλώνει ο ναυαγός άμα τη επιστροφή του στον πολιτισμό!

Μπορεί να έχει αλλάξει ιδεολογικό υπόβαθρο, ολόκληρη τη θεωρία του για τις αξίες της ζωής, αλλά πίνει πάντα τη γνωστή αγαπημένη του κόλα.

Βγαίνοντας από την αίθουσα έχεις πάθει overdose διαφημίσεων. Γνωρίζεις εταιρείες και μάρκες που ποτέ δεν είχες ξαναδεί στη ζωή σου, είσαι σχεδόν έτοιμος να αγοράσεις μια τέτοια μπάλα που μαζί της θα αντιμετωπίσεις όλες τις δυσκολίες της ζωής.

Η γκρίζα διαφήμιση στο σινεμά, κατόπιν συμφωνιών που αποφέρουν στη μια πλευρά χρήμα και στην άλλη καταναλωτές, δηλαδή πάλι χρήμα, είναι σχετικά καινούριο φρούτο.

*Χωρίς να παραβλέπουμε την ανάγκη μιας ταινίας να δείχνει όσο γίνεται περισσότερο ρεαλιστική, δεν μπορούμε και να αεροβατούμε πιστεύοντας ότι είναι τυχαίο πως ο Τζέιμς Μποντ ξαφνικά άρχισε να οδηγεί BMW γιατί του άρεσε το τελευταίο μοντέλο. Συμφωνίες εκατομμυρίων δολαρίων κλείνονται μεταξύ κολοσσών του θεάματος και εταιρειών που θέλουν να προβάλλουν τα προϊόντα τους μέσω του σινεμά.

*Η Coca-Cola συνεργάζεται στενά με την Warner και πολύ συχνά και με άλλες εταιρείες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ταινία «Ο πολλαπλός εαυτός μου» με... όλους τους Μάικλ Κίτον να την απολαμβάνουν.

*Ενίοτε τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά. Αυτό συνέβη στην περίπτωση της ταινίας «Γεννημένοι δολοφόνοι» του Ολιβερ Στόουν, όπου και χρησιμοποιήθηκε το διαφημιστικό της Coca-Cola με τις πολικές αρκούδες. Οι άνθρωποι της εταιρείας πίστευαν ότι το διαφημιστικό τους θα χρησιμοποιούνταν κατά τη διάρκεια παρακολούθησης των πρωταγωνιστών από την τηλεόραση του Super Bowl και έπαθαν έμφραγμα, όταν διαπίστωσαν ότι το φιλμάκι τους χρησιμοποιήθηκε σε μια σκηνή με ένα ακέφαλο σώμα και πέντε λίτρα αίμα. Μετά τις ανάλογες μηνύσεις ήρθε και η διευθέτηση, αλλά ήδη χιλιάδες Αμερικανοί το 'χαν δει.

*Συνήθως, πάντως, δεν είναι αυτή η εξέλιξη ενός τέτοιου φλερτ μεταξύ εταιρειών και στούντιο. Ο Τζέιμς Μποντ πίνει ακόμη το μαρτίνι του, ενώ έχει αλλάξει αυτοκίνητο και ρολόι. Πάει η Αστον Μάρτιν, πάει και το Rolex. Τώρα μετράει το χρόνο με Omega. Πλήθος άλλων προϊόντων παρελαύνουν μαζί με τον Μπρόσναν, για το αμερικανικό κοινό δε, μετρούν ακόμη και τα όπλα που φέρει ο πράκτωρ της Αυτού Μεγαλειότητος.

Στα λεγόμενα Blockbusters, τις ταινίες που αναμένεται να κάνουν πολλά εισιτήρια ή αυτές που απευθύνονται σε ένα κοινό πιο δυναμικό σε αγορές, σχεδόν πάντοτε οι εταιρείες θέλουν να προωθήσουν συνεργασίες για να διαφημίσουν τα προϊόντα τους.

*Στους «Αντρες με τα μαύρα» τα γυαλιά ήταν Ray-Ban, το τσάι των εξωγήινων επώνυμο, οι δυναμωτικές τροφές πρώτο τραπέζι πίστα στην κάμερα.

*Στον «Ντόνι Μπράσκο» του Μάικ Νιούελ οι μαφιόζοι χαλαρώνοντας στο Μαϊάμι πίνουν Budweiser, ενώ στο «Pulp Fiction» ο Σάμιουελ Τζάκσον μαζί με τον Τζον Τραβόλτα συζητούν επί ένα πεντάλεπτο για τα MacDonalds. Στο Κουεντίν Ταραντίνο αρέσει η ποπ κουλτούρα με τα ταχυφαγεία της -εντάξει ώς εδώ. Αλλά οι πρωταγωνιστές του τρώνε και καραμέλες Hula Hoops, ενώ σε μια από τις παράλληλες ιστορίες του παίζει και ένα fuck n'Rolex.

*Σε άλλη μια νεανική ταινία, το «American Pie», οι πρωταγωνιστές διαβάζουν «Hustler» και ουχί, για παράδειγμα «Playboy».

*Στο βρετανικό «Trainspotting» ο Γιούαν Μακ Γκρέγκορ πίνει επώνυμη βότκα, σε κάποιες άλλες σκηνές όμως το όνομα του ποτού καλύπτεται επιμελώς από τα χέρια των φίλων του.

*Λίγο παλιότερα, στο «Grease», ο Τζον Τραβόλτα, η Ολίβια Νιούτον Τζον και η παρέα τους έπιναν Coca-Cola, αθώο αναψυκτικό για έφηβους, που όμως χάρη σε τέτοιες συμφωνίες είχε κατατροπώσει κάθε αντίπαλο δέος.

*Σε μια χαμηλού μπάτζετ ταινία, το «Μοναχικό αστέρι», ο βοηθός του σερίφη πίνει μπίρα «Falstaf», ενώ στον «πλούσιο» «Jerry Maguire» παρελαύνουν όλα τα προϊόντα που χρησιμοποιούν οι αθλητές του ΝΒΑ.

*Στη «Μούσα», η Σάρον Στόουν δέχεται ως ανταμοιβή για τις υπηρεσίες της δώρα μόνο από του Tiffany's.

Ακόμη και οι πολιτικές ταινίες έχουν ανάγκη από λεφτά.

*Στο «J.F.K.» την ώρα της παρουσίασης στο δικαστήριο από τον Κέβιν Κόστνερ της μακέτας με την τελευταία διαδρομή του Κένεντι, βλέπουμε τον πρόεδρο και τις... διαφημιστικές πινακίδες της Hertz και της Chevrolet στην κορυφή ενός κτιρίου.

*Στο βρετανικό «How to make an American Quilt» με τη Γουινόνα Ράιντερ, έχουμε σκηνές καθαρής διαφήμισης μιας μάρκας βανίλιας.

*Ούτε το γαλλικό σινεμά αποτελεί εξαίρεση. Στο «Ταγκό της Ασφάλτου» με τη Σαρλότ Ράμπλινγκ, οι πρωταγωνίστριες, έντεκα ρουμάνες χορεύτριες που ταξιδεύουν προς το Παρίσι, κουβαλούν απίστευτο αριθμό ανώνυμων τσαντών πλην μιας που είναι όλως τυχαίως της πολυεθνικής Adidas.

*Οι μόνες ταινίες που δεν μπορούν να «παίξουν» σε αυτό το παιχνίδι, είναι οι ταινίες εποχής, αλλά όχι πάντοτε. Στο «Τέλος μιας σχέσης» που διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια των αεροπορικών βομβαρδισμών του Λονδίνου, οι φωτογραφικές μηχανές «Λάικα» εμφανίζονται επανειλημμένα.

Οταν κλείνεσαι στη σκοτεινή αίθουσα, δεν υπάρχει τίποτα πιο πραγματικό από το ψεύτικο της ταινίας. Γι' αυτό, αν μια μέρα κοιτάξετε με πολύ τρυφερότητα μια μπάλα, προσέξτε! Κάποιος διαφημιστής μπορεί να χαμογελά στο πίσω κάθισμα...


ART & ΘΕΑΜΑΤΑ - 04/03/2001

Δεν υπάρχουν σχόλια: