Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2008

Όχι πια σεξ μόνο σπίτι

της Ελεονώρας Ορφανίδου

'Η αυτοί είναι τρελοί ή εμείς έχουμε μείνει πολύ πίσω, αλλά εκεί στο Χόλιγουντ, πολλοί ειδικοί, μιλώντας ex cathedra, υποστηρίζουν με νούμερα και πολύ φανατισμό, ότι το σεξ δεν πουλάει πια στο σινεμά.

Μα το σεξ πουλάει παντού. Για ν' αγοράσεις αυτοκίνητο χαζεύεις τα πόδια του κοριτσιού που το οδηγεί στη διαφήμιση! Σωστά; Λάθος, λέει ο εγκυρότατος «Economist». Το σεξ έχει σταματήσει να πουλάει... γενικώς και μάλιστα η νοσταλγία και το χιούμορ πουλούν περισσότερο.

Πότε έγιναν όλα αυτά; Στις προηγμένες καπιταλιστικές χώρες αποτελούν διαπίστωση της τελευταίας πενταετίας, σ' εμάς μάλλον έρχονται με τη συνήθη καθυστέρηση. Αρκεί μια ματιά στις τηλεοπτικές διαφημίσεις για να δούμε ότι το σεξ αντικαθίσταται συχνά από το χιούμορ: Ο λεβέντης που ξέμεινε στην Πορτογαλία από το EURO, ο άλλος που θέλει μονάδες για το κινητό του από τον πατέρα του για να επιστρέψει περπατώντας, αφού έμεινε από καύσιμα, αυτά έχουν εντυπωθεί στο μυαλό μας και όχι κάποια ημίγυμνη κούκλα με ασαφή ερωτικά υπονοούμενα. Σύμφωνα δε με τις έρευνες, αυτοί που έχουν μείνει κολλημένοι στο μπούστο της δίμετρης είναι στο περιθώριο και δεν ενδιαφέρουν τους διαφημιστές!

Στο Χόλιγουντ, λοιπόν, οι άνθρωποι που κάνουν δουλειές με πολλά λεφτά , κοίταξαν μια χρονιά το box office και είδαν ότι μεταξύ των πρώτων είκοσι ταινιών, μόνο δύο περιείχαν ερωτικές σκηνές. Ξανακοίταξαν την επόμενη χρονιά, πάλι τα ίδια. Πολυδιαφημισμένες ταινίες με άκρως ακατάλληλες σκηνές, όπως τα «Body of evidence», «Striptease», «8 mile», «Showgirls», δεν πούλησαν τα αναμενόμενα. Ακόμη και το «Μάτια ερμητικά κλειστά» του Κιούμπρικ, με το πρωταγωνιστικό ζεύγος Κρουζ και Κίντμαν να διαφημίζεται στο κρεβάτι του, δεν πήγε καλά εισπρακτικά! Ετσι, λοιπόν αποφάσισαν ν' αλλάξουν ρότα.

Λιγότερες ερωτικού περιεχομένου ταινίες, λιγότερο σεξ! Μελετώντας 1.120 ταινίες διαπίστωσαν ότι αυτές που περιέχουν ερωτικές σκηνές φέρνουν 60% λιγότερα κέρδη από ταινίες σαν το «Νέμο» ή το «Spiderman». Το πιο διάσημο αμερικανικό τηλεοπτικό περιοδικό, το «Movieguide», σε έρευνά του καταλήγει ότι όσο πιο πολύ σεξ περιέχει μια ταινία τόσο λιγότερα εισιτήρια κόβει, ενώ αντιθέτως πολύ καλές επιδόσεις στις αίθουσες έχουν τα δράματα και οι κωμωδίες. Στην Αμερική πολύ καλά πηγαίνουν και οι ταινίες με θρησκευτικό περιεχόμενο όπως τα «Τα πάθη του Χριστού» του Μελ Γκίμπσον.

Οσο για τους Βρετανούς, δεν συγκινούνται από το Χριστό στο σελιλόιντ, αλλά είναι εξίσου συντηρητικοί όσον αφορά το σεξ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Γάμος αλά ελληνικά» που μολονότι θεωρήθηκε απολύτως κατάλληλο για την οικογένεια στη βρετανική αγορά, έκοψε μόλις το 60% των εισιτηρίων του «Spiderman», που δεν είχε καθόλου σεξουαλικό περιεχόμενο. Οι άνθρωποι των στούντιο υποστηρίζουν ότι το σεξ δεν προσθέτει απολύτως τίποτα στις ταινίες, γιατί ο κόσμος που θα πάει στο σινεμά θέλει μόνο να γελάσει, να κλάψει ή να τρομάξει. Δείτε, λένε, πόσο καλά πηγαίνουν ταινίες σαν το «Χάρι Πότερ», «Αρχοντας των δαχτυλιδιών», «Μάτριξ», «Monsters», «The princess diaries» εν αντιθέσει με το φετινό «Kinsey». Οι θεατές αισθάνθηκαν άβολα βλέποντας τον δόκτορα Σεξ και απέρριψαν την ταινία.

Με τη σειρά τους οι αιθουσάρχες πίεσαν τα στούντιο να εστιάσουν σε οικογενειακές ταινίες ή σε ταινίες κατάλληλες για όλους. Στην Αμερική το «ακατάλληλο κάτω των 17» ήταν το νεκροταφείο των ταινιών ανεξαρτήτως εποχών. Το Χόλιγουντ που ξέρει ότι το κοινό του είναι κυρίως νεανικό, αρνείται να κάνει σινεμά αποκλειστικά για ενήλικους. Κάνει κυρίως οικογενειακές ταινίες ή πολιτικά ορθές ταινίες για νέους. Το σεξ εντός τους δεν είναι σεξ! Η εποχή του «Βασικού ενστίκτου», της «Αγριας Ορχιδέας», του «Εννιάμισι βδομάδες», ακόμη και του «Ιπτάμενος και τζέντλεμαν» έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Οι κρεβατοκάμαρες για μια ταινία που θέλει να κόψει εισιτήρια είναι ερμητικά κλειστές. Τότε η κριτική έκανε λόγο για τον θεατή-ηδονοβλεψία, τώρα ο θεατής επιλέγει να μη βλέπει!

Εξακολουθεί πάντως να ακούει...

Οι μαρκετίαρς λένε ότι αυτή την παράξενη εποχή που το σεξ δεν πουλάει στο σινεμά, το δέλεαρ είναι τα λεγόμενα tag lines, οι ατάκες που συνοδεύουν διαφημιστικά μια ταινία. «Πριν αλλάξει τον κόσμο, ο κόσμος άλλαξε αυτόν», ήταν το καταπληκτικό διαφημιστικό μότο στα «Ημερολόγια Μοτοσικλέτας», που λέγεται ότι συνέβαλε πάρα πολύ στο να κόψει η ταινία εισιτήρια σε όλο τον κόσμο. Θυμηθείτε και άλλα: «Ηταν το τέλειο όπλο ως τη στιγμή που έγινε στόχος» από το «The Bourne Identity». Ή, «Το μόνο που χρειάζεται είναι αγάπη» από το «Ι am Sam».

Το Ρόιτερς σε ένα άρθρο του λέει αυτό που λένε και πολλοί άνθρωποι του κινηματογράφου: Το σεξ πήγε σπίτι, και δεν έχεις παρά ν' ανοίξεις την τηλεόρασή σου. «Sex and the city», «Desperate Housewives» και ένα σωρό άλλες σειρές που δεν είναι γνωστές στην Ελλάδα, παρέχουν πλουσιοπάροχα αυτό που με πολλή προσοχή και φειδώ έδινε το σινεμά για όλους, στην προσπάθειά του να διαχωρίσει τον εαυτό του από το πορνό αδερφάκι του. Και στο σπίτι δεν νιώθεις περίεργα την ώρα που οι άλλοι βλέπουν ό,τι βλέπεις, όπως σε μια κινηματογραφική αίθουσα. Ασε που δεν συναντάς ποτέ τυχαία την ανιψιά σου ή το αφεντικό σου.

Ερώτημα: Ταινίες σαν το «Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές» δεν θα ξαναγυριστούν ποτέ στην Αμερική; Ευτυχώς, το Χόλιγουντ χρειάζεται ένα άλλοθι για να βγάζει λεφτά. Πρέπει να κάνει και ολίγη από τέχνη, για όλους τους αμαρτωλούς κουλτουριάρηδες αυτού του κόσμου, που δεν διαβάζουν προσεκτικά τις «οδηγίες προς τους γονείς» πριν δουν μια ταινία. Το σεξ θα πουλάει πάντα σε αυτούς που δεν το υπερεκτίμησαν ή το υποτίμησαν ανάλογα με τη μόδα της εποχής.


7 - 29/05/2005

Δεν υπάρχουν σχόλια: