Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2008

Λόπεζ, 007 και Ρόκι αλά ινδικά

Ποια Μαντουμπάλα; Ο εκσυγχρονισμός έφτασε και στο Μπόλιγουντ, το ινδικό Χόλιγουντ, που ήρθε στο προσκήνιο με τη βράβευση της Ναΐρ

Αν νομίζετε ότι η μοναδική κινηματογραφική μας σχέση με την Ινδία είναι ότι έχουμε δει το «Salaam Bombay» και ότι σκοπεύουμε να δούμε το φετινό «Χρυσό Λιοντάρι» της Βενετίας, «Γάμος στην περίοδο των μουσώνων» (επίσης της Μίρα Ναΐρ), ρωτήστε κάποιον μεγαλύτερο, κάτι περισσότερο θα ξέρει...



Διότι μπορεί σε αυτούς τους ύστερους χρόνους να μάθαμε την κυρία Ναΐρ και φυσικά τον Σατγιαζίτ Ρέι, όμως λίγα χρόνια πριν ξέραμε την Ναργκίς και την Μαντουβάλα, που τραγούδησε και ο Καζαντζίδης. Ξέραμε δηλαδή το «Μπόλιγουντ», το αντίστοιχο Χόλιγουντ της Ινδίας, της χώρας παρακαλώ με τη μεγαλύτερη κινηματογραφική παραγωγή στον κόσμο. Οσον αφορά, δε, τον φετινό Χρυσό Λέοντα της κυρίας Ναΐρ, δεν είναι λίγοι οι κριτικοί που τον εντάσσουν στο Μπόλιγουντ, το εμπορικό ινδικό σινεμά, για το οποίο οι Ινδοί κάνουν σαν τρελοί.

* Σαν τρελοί κάναμε και εμείς για τις ταινίες της Ναργκίς, της οποίας το «Mother India» του Mehbood Khan όταν προβλήθηκε στη χώρα μας στη δεκαετία του '60, έσπασε ταμεία και καρδιές. Κάπως έτσι μεταφράστηκε το πολύ γνωστό τραγούδι «Καρδιά μου καημένη πώς βαστάς και δεν ραγίζεις, στον ψεύτη ντουνιά τόση απονιά που αντικρίζεις», που τραγουδούσε η Ναργκίς, ως μια φτωχή χωριάτισσα που προσπαθούσε να μεγαλώσει με αξιοπρέπεια τα παιδιά της.

* Από τότε όλες οι ταινίες της έγιναν μεγάλα σουξέ και το 1968 αποτέλεσε απίστευτα μεγάλο γεγονός ότι αυτή η σταρ ήρθε στην Ελλάδα και γύρισε μαζί με τους Βασίλη Αυλωνίτη, Μάνο Κατράκη και Γεωργία Βασιλειάδου το «Τόσα όνειρα στους δρόμους» του Παναγιώτη Κωνσταντίνου, όπως γράφει και το επίσημο site της εταιρείας της.

Η ιστορία όμως έχει και συνέχεια, διότι ο γιος της Ναργκίς, ο Sanjay Dutt, έγινε επίσης μεγάλος σταρ, γυρίζοντας εξίσου λαϊκές ταινίες με τη μαμά του σαν το... «Ρόκι».

Διότι το Μπόλιγουντ και Ρόκι έχει, και έναν αντίστοιχο 007, και Τζένιφερ Λόπεζ έχει. Εκεί στο Μπόλιγουντ, οι ηθοποιοί γυρίζουν τη μια ταινία μετά την άλλη, γίνονται πλούσιοι και κάνουν ανάλογη ζωή, με σκάνδαλα, εξώφυλλα και με το αστέρι της δόξας τους πάνω στο αστέρι της Μερσέντες τους. Γιατί στην Ινδία είχε σινεμά ήδη από το 1913 και το σταρ σίστεμ φτιάχτηκε νωρίς, στα χνάρια του πλούσιου αδελφού της Αμερικής. Οι ίδιοι οι αδελφοί Λιμιέρ έφτασαν στη Βομβάη με τη μηχανή προβολής τους, καταπλήσσοντας τα πλήθη, τα οποία από τότε συνεχίζουν να σπεύδουν στις αίθουσες. Το Μπόλιγουντ θριαμβεύει διότι η τηλεόραση εξακολουθεί να παραμένει στην Ινδία είδος πολυτελείας. Γι' αυτό και οι Ινδοί είναι ο πιο σινεφίλ λαός του κόσμου.

* Η ινδική κινηματογραφική βιομηχανία κάνει ακόμη ταινίες που έφτιαχνε πριν δεκαετίες, με λαϊκά τραγούδια, μύθους και χορευτικά αλλά και ταινίες αντίγραφα των αμερικανικών Blocbusters απ' όλα τα είδη: περιπέτειες, μιούζικαλ, θρίλερ, μελοδράματα, κωμωδίες έως και γουέστερν αλά India σαν το «Flames» που παιζόταν επί έξι χρόνια σε ένα σινεμά στη Βομβάη.

* Αγαπημένο είδος των Ινδών, ήδη από τη δεκαετία του '70, οι γκανγκστερικές ταινίες σαν το «The Wall» του Pracash Mehra, το χρονικό της σύγκρουσης ενός αστυνομικού με έναν γκάνγκστερ.

Εξαιρετικά δημοφιλείς είναι και οι ταινίες με εθνικό περιεχόμενο, εθνικούς μύθους και ιστορίες γύρω από την ανεξαρτησία της χώρας.

* Η Urmila που τραγουδάει και χορεύει στις ταινίες της έχει τον ίδιο αριθμό θαυμαστών με την Τζένιφερ Λόπεζ, ενώ ο Aishwarya Rai, ο μυστικός πράκτορας που καλείται από την κυβέρνηση να διαλευκάνει σκοτεινές υποθέσεις και να σώσει κρατικά μυστικά, μοιράζει περισσότερα αυτόγραφα από τον Πιρς Μπρόσναν. Οσον αφορά τα σεξ σίμπολς αυτή την εποχή η Rekha είναι η σταρ.

* Φυσικά, στον αντίποδα υπάρχει και το σοβαρό σινεμά, το οποίο πολλά χρωστάει στο Μπόλιγουντ, καθώς βρήκε το έδαφος στρωμένο για ν' ανθήσει, τουλάχιστον όσον αφορά την υλικοτεχνική υποδομή, τα κεφάλαια και την αγάπη του κόσμου για τον κινηματογράφο. Αυτό το σινεμά, του Μπίμαλ Ρόι και του Σατγιαζίτ Ρέι γνωρίζουμε εμείς οι σύγχρονοι σινεφίλ, αν και στο τσακίρ κέφι λέμε και τη «Μαντουμπάλα»...


ΕΛΕΩΝΟΡΑ ΟΡΦΑΝΙΔΟΥ


ART & ΘΕΑΜΑΤΑ - 23/09/2001


Copyright © 2008 Χ. Κ. Τεγόπουλος Εκδόσεις Α.Ε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: