Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2009

Κωμωδία που... σκοτώνει



της Ελεωνόρας Ορφανίδου


Τι μπορεί να προσφέρει στην κοινωνία μια αξιοσέβαστη κυρία στα ογδόντα της; «Το θάνατό της» είναι η κυνική απάντηση του κτηματομεσίτη της κωμωδίας «Duplex», του Ντάνι Ντε Βίτο, που προβάλλεται σε λίγο και στη χώρα μας!



«Κι αν δεν μπορεί, να τη δολοφονήσουμε» προσθέτει το πρωταγωνιστικό του δίδυμο, ο Μπεν Στίλερ και η Ντρου Μπάριμορ.

Ποιος δεν θα αγανακτούσε από τη συμπεριφορά αυτού του ζευγαριού που σχεδιάζει τη δολοφονία μιας ανυπεράσπιστης γηραιάς κυρίας προκειμένου να αποκτήσει το σπίτι των ονείρων του; Μα φυσικά ο δημιουργός της, ο Ντε Βίτο, που το έχει ξανακάνει («Πέτα τη μαμά απ' το τρένο»), τόσο πειστικά μάλιστα, ώστε οι θεατές να συμφωνήσουν. Η φοβερή γριούλα εξάλλου, η μις Κόνελι, την οποία υποδύεται η ιρλανδή ηθοποιός Αϊλίν Εσελ, όχι μόνο αρνείται και να πεθάνει και να δολοφονηθεί, αλλά καταστρέφει τις ζωές του κινηματογραφικού Αλεξ και της γυναίκας του. Τι θέλει να μας πει εδώ ο κύριος Ντε Βίτο; Τίποτα λιγότερο απ' όσα μας είπε σε παλαιότερες σκηνοθετικές του προσεγγίσεις, για την αμερικανική κοινωνία και τον τρόπο ζωής των συμπατριωτών του.

Η σκηνοθετική πλευρά τού πρώην κομμωτή από το Νιου Τζέρσεϊ είναι εξίσου ενδιαφέρουσα με την υποκριτική του παρουσία. Μπορεί να μας είναι οικείες οι εικόνες του από το «Μπάτμαν: Η επιστροφή», «Οι δίδυμοι», «Με τα λεφτά των άλλων», «Ανθρωπος στο φεγγάρι», «Λος Αντζελες Εμπιστευτικό» κ.ά. (έπαιξε έως και στη «Φωλιά του κούκου»), αλλά ποιος θα ξεχάσει την εξαίσια μαύρη κωμωδία του «Ο πόλεμος των Ρόουζ»; Από τον τίτλο της ταινίας, που τον δανείζεται από τον γνωστή εμφύλια σύρραξη της μεσαιωνικής Αγγλίας, έως το τέλος της, τον θάνατο των πρωταγωνιστών, ο Ντε Βίτο κινηματογραφεί μια θαυμάσια πραγματεία για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Μπάρμπαρα (Κάθλιν Τέρνερ) και ο Ολιβερ Ρόουζ (Μάικλ Ντάγκλας) είναι το ζευγάρι που έχει την ιδανική ζωή, τα ιδανικά παιδιά και εξασφαλισμένο το ιδανικό μέλλον. Η ξαφνική απόφαση του ενός να ζητήσει διαζύγιο, ξεσκεπάζει το πέπλο και η ιδανική αυτή ζωή καταλήγει στο σκληρότερο πόλεμο.

Το αυτό γίνεται και στο «Πέτα τη μαμά απ' το τρένο». Εντάξει, γελάσαμε όλοι πολύ με την τρομακτική μαμά του Ντε Βίτο, αλλά πίσω από την κωμωδία ο σκηνοθέτης μας μίλησε για το οιδιπόδειο, μας είπε ότι τον άντρα τον καταστρέφει η μάνα του, φράση που προφανώς δεν αφορά μόνο τις ελληνίδες μάνες. Με σαφή τα δάνεια από τον «Αγνωστο του τρένου» του Χίτσκοκ, ο Ντε Βίτο βάζει τον πρωταγωνιστή του Οουεν (τον ερμηνεύει ο ίδιος) να σκοτώνει τη γυναίκα του καθηγητή του της λογοτεχνίας και να του ζητά ως αντάλλαγμα να σκοτώσει τη μαμά του. Ο καθηγητής Μπίλι Κρίσταλ, παγιδεύεται, όλοι γελάμε πολύ, από τις ανεπιτυχείς του προσπάθειες, κανείς δεν δολοφονείται, αλλά ο Ντε Βίτο μας κλείνει το μάτι, γιατί ο Οουεν τη σκότωσε τη μαμά του, μέσα του, κι επιτέλους είναι ελεύθερος.

Οι γηραιές κυρίες επιζούν μέσα στον χαοτικό κόσμο του σκηνοθέτη Ντε Βίτο, γιατί στο κάτω κάτω κωμωδίες γυρίζει ο άνθρωπος και οι ήρωές του με έναν τρόπο καταφέρνουν να βρουν γαλήνη και ισορροπίες. Και ο Ρόμπιν Γουίλιαμς, στον «Ροζ Ρινόκερο», τελικώς δεν θα σκοτώσει τον Εντουαρντ Νόρτον, μολονότι τον αντικατέστησε στο παιδικό του σόου με ζώα και του έφαγε και τη γυναίκα. Αλλά και οι μικρές του ηρωίδες, όπως η «Ματίλντα» (1996), το κοριτσάκι με τις ψυχοκινητικές ικανότητες και τους κακούς και επιπόλαιους γονείς, καταφέρνει να βρει το δρόμο του! Στον «Πόλεμο των Ρόουζ» υπάρχει δολοφονία. Διπλή! Το ζεύγος πεθαίνει πέφτοντας από έναν πολυέλαιο, αλλά τα χέρια σμίγουν...




7 - 25/07/2004

Δεν υπάρχουν σχόλια: