Κυριακή 8 Μαρτίου 2009

Τι είδε ο Παλαιοκώστας





Της ΕΛΕΩΝΟΡΑΣ ΟΡΦΑΝΙΔΟΥ (Oimouses.blogspot.com)


Οταν οι γνωστές κινηματογραφικές αποδράσεις έκοβαν εισιτήρια, ο διαβόητος δραπέτης μάλλον έπαιρνε κάποιες ιδέες...



«Καμιά φυλακή δεν μπορεί να κρατήσει τον Τσαρλς Μπρόνσον», έλεγε το διαφημιστικό μότο της ταινίας «Breakout» του '75, η οποία είχε την κινηματογραφική πρωτιά της απόδρασης με ελικόπτερο. Στην Κολούμπια, την εταιρεία παραγωγής, αλληλοσυγχαίρονταν για την υπέροχη ιδέα και ο Μπρόνσον ενίσχυε το προφίλ του «μάτσο» ήρωα που καλλιέργησε επιτυχώς επί μία εικοσαετία. Οι αδελφοί Παλαιοκώστα ήταν τότε παιδιά.

Στην πραγματική ζωή τέτοιες αποδράσεις έγιναν 25 φορές και κανένα γραφείο στοιχημάτων δεν ασχολήθηκε, ενώ τώρα η πιθανότητα σύλληψης Παλαιοκώστα-Ριτζάι παίζεται στο Ιντερνετ πέντε προς ένα! Η αλήθεια είναι ότι τα ελικόπτερα στο σινεμά σπανίως κουβαλούσαν δραπέτες. Το Χόλιγουντ ήξερε ότι το εντυπωσιακό θέαμα, ένα ελικόπτερο που φυγαδεύει φυλακισμένους συγκρουόταν με την ανάγκη για αληθοφάνεια -μέχρι το 1973 δεν είχε γίνει ποτέ απόδραση από αέρος.

Η απόδραση Παλαιοκώστα πριν από λίγες μέρες από τον Κορυδαλλό, συν αυτή του 2006, σίγουρα θα δώσει νέα ώθηση στο είδος και πολλά άλλοθι στα ευφάνταστα σενάρια.

* Το «Breakout» του Τομ Γκράις (στα ελληνικά «Ο άνθρωπος με τα ατσαλένια νεύρα») ήταν μια φανταστική ιστορία που ενέπνευσε όμως μια πραγματική απόδραση. Στην ταινία ο Νικ Κόλτον (Τσαρλς Μπρόνσον) υποδύεται έναν ριψοκίνδυνο πιλότο που προσλαμβάνεται από μια πανέμορφη γυναίκα (την μετέπειτα σύζυγό του Τζιν Αϊρλαντ) για να απελευθερώσει τον σύζυγό της (Ρόμπερτ Ντιβάλ) από μια φυλακή του Μεξικού στην οποία κρατείται άδικα.

Οταν βγήκε στους κινηματογράφους παίχτηκε και σε ειδική προβολή για να διασκεδάσουν οι κρατούμενοι των φυλακών Τζάκσον στο Μίσιγκαν. Ο διευθυντής ακόμη το μετανιώνει! Ενας κρατούμενος λίγες ημέρες μετά επιχείρησε να φύγει με τον ίδιο τρόπο, αλλά αντίθετα από την ταινία απέτυχε!

* Εν αντιθέσει με εδώ, οι Αμερικανοί πήραν το μάθημά τους. Απόπειρα απόδρασης με ελικόπτερο ξανάγινε στις ΗΠΑ το 1986. Στο σινεμά, έπρεπε να έλθει το 2005 και η ταινία (της Κολούμπια και πάλι ) «State of the Union» του Λι Ταμαχόρι, για να υποδυθεί ο Αϊς Κιούμπ τον κατάδικο Ντάριους Στόουν, που πηδάει από την οροφή της φυλακής στο ελικόπτερο που οδηγεί ο Σάμιουελ Τζάκσον για να δραπετεύσει. Μετά γίνεται από κατάδικος πράκτορας και η όλη ταινία είναι μια μετριότητα αποκλειστικά για «αμερικανάκια»( ελληνικός τίτλος «Ο απόλυτος πράκτορας 2».

* Αντιθέτως, στο ρωσικό κοινό και μόνο απευθυνόταν η ταινία «American daughter», του 1995, ρωσικής παραγωγής, με την Αλισον Γουίτμπεκ να υποδύεται μια έφηβη αμερικανιδούλα, η οποία βοηθά το ρώσο πατέρα της να δραπετεύσει με ελικόπτερο από μια φυλακή του Σαν Φρανσίσκο!

* Αμερικανοί, Ρώσοι και ο υπόλοιπος κόσμος εξοικειώθηκαν με θεάματα του είδους, πριν από τις αποδράσεις Παλαιοκώστα, κυρίως χάρη στην τηλεόραση. Δύο από τα πιο δημοφιλή, κινηματογραφικής αισθητικής, σίριαλ όλων των εποχών, το «Prison Break» και το «CSI Miami» μας έδειξαν πώς γίνεται -στα ψέματα- μια απόδραση με ελικόπτερο. Στην τρίτη περίοδο προβολής του «Prison Break», ο πρωταγωνιστής Μάικλ Σόφιλντ επιχειρεί να φύγει από τις φυλακές υψίστης ασφαλείας Σόνα του Παναμά. Ανεπιτυχώς, διότι για να συνεχιστεί το σίριαλ πρέπει να ξαναπροσπαθήσει!

* Στο «CSI Miami», στο επεισόδιο υπό τον τίτλο «Body count» ο υπαστυνόμος Οράτιος Κέιν πηγαίνει στις φυλακές του Μαϊάμι για να ερευνήσει ένα φόνο, και γίνεται μάρτυρας της απόδρασης δύο στυγνών δολοφόνων και ενός παιδεραστή με ελικόπτερο.

Ο φόνος του κρατούμενου ήταν απλώς ο αντιπερισπασμός. Ο Οράτιος πυροβολεί, η απόδραση πετυχαίνει, αλλά θα τους ξαναπιάσει όλους, διότι ποιος σεναριογράφος θα άφηνε, πρώτον, έναν παιδεραστή ελεύθερο και δεύτερον, τον Οράτιο Κέιν χωρίς επιχειρήματα στην επίμονη προσπάθεια να πειστούμε όλοι ότι οι αμερικανοί αστυνομικοί είναι καλοί και ευαίσθητοι άνθρωποι; *




7 - 08/03/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια: